Upplagsplats Hässleholm

En tur i vänners lag till en plats en bra bit utanför Hässleholm. Tänker inte ange plats pga objektets orördhet.

Objektet är en upplagsplast. Det är en ca 70 meter djup tunnel in i berget, in i tunneln löper järnvägsräls som tidigare var kopplat till södra stambanan. I tunneln förvarade man reservomformare för tågtrafiken, dessa var monterade på järnvägsvagn, redo att köras ut vid nödfall. Omfprmarna användes både civilt och i beredskapen. Längst in i tunneln finns ett ventilationschakt på ca 5-8 meter i diameter som matan med fyra stora radialfäktar.

Vi anländer vid grindarna, och möts av denna skylt som jag på grund av dålig syn varken kunde se bilderna eller läsa texten på.



Från grinden syns knappt den gigantiska inkörseln tack vare stormfällda träd, men när man tagit sig förbi tornar porten upp sig!



Porten betår till största del av sten innanför galler, vad detta nu fyller för funktion.



Vatten rann längs väggarna och tack vare minusgraderna blev det en del häftiga istappar.



Öppna kopplings- och proppskåp fanns det lika många som istappar!



Tiotals eller nästan hundratals glödlampor låg överallt i tunneln. Osram verkade vara den genomgående leverantören!



Elmotorer till ventilationen låg mer eller mindra utspridda i hela bygget



Åratal av stillestånd och fukt får färgen på de kraftiga fläktarna att släppa i vackra mönster



Upp i ventilationsschaktet bär det.



10 meter stege, sen en avsats. 15 meter stege till, en ny avsats. En sista stege på några meter och sen en plåtdörr. Bilden tagen utifrån.



Promenad till en liten stuga, där den finaste av alla finns!



Detta får avrunda dagens runda!

Kyrkö Mosse 14/9 2008

Var ju ett tag sen nu, så det blev en tur till Kyrkö Mosse, denna gång med kamera. Farsan tog några bilder senast vi var där, kan man hitta på schiffdesign.se.

Ska man till en skrot, ska man komma med stil.


Väl på väg till själva skroten möts vi av en lång rad däck och fälgar, många till Duett, men dem gav vi (och förhoppningsvis andra) fan i att ta.

På ena sidan av stigen ser vi en bekant detalj, nämligen en gammal ENV-bakaxel.


En gammal motor av okänt fabrikat ligger fridfullt i en vattenpöl.


Tre duetter på rad som har gått ett värre öde tillmötes än brorsans, som faktiskt kom både hit och hem.






Skulle gärna vilja veta vad det här är:




Ännu värre öde gick denna bil till mötes.


En Austin av okänd modell med vacker solbränd lack.


Här kommer höjdpunkten på hela besöket; en Duett, leveranschassie med kaross byggd av en karosserifabrik!


















Amerika och 40-tal och kriget...


... vilket för oss till denna bild, det var inte bara efter kriget man skrotade torpeder!


Såna här bakljusen var jäkligt fina. Får väl ha det i tankarna till kommande projekt.


Delar till (och av) Volvo PV var det inte ont om.


En gammal Cheva-fyra.


Med denna bilden går vi genom dörren och lämnar Kyrkö Mosse.


Men vi lovar att komma tillbaka. Och besök gärna stället själva, men låt bli att förstöra och ta saker, detta stället är och ska förbli ett kulturarv över bilismens dagar!

Svarta Bergen - Fortsättningen

Nu kommer fortsättningen på Svarta Bergen med resten av bilderna.


























Såja, det var allt, från Svarta Bergen för denna gången i alla fall!

Svarta Bergen

En tur till svarta bergen på motorcykel med farsan resulterade i ett gäng bilder.

























Mer kommer!

RSS 2.0