Skrotprojektet - Customcross del 10

Jag behöver en motor! Budgeten är låg, så vad som helst går bra det  bara det är crossmotor på 250 cc eller mer, eller en snygg veteranmotor, gärna lufkyld, så man slipper fula kylare, men det spelar ingen större roll. Jag kan nog pilla ihop nåt som ser rått ut ändå.

Tank och skärmar köpes också!

"Spent so far":
Cross: 2000 kr
Material: 0 kr

Slutsats: Skrotprojektet håller rätt nivå!



Skrotprojektet - Customcross del 9

Byggde hävarms-sadel idag. Fästöron svetsades i ramen, en arm kapades, borrads och svetsades till. Likaså ett rör och 4 fästöron till en "mini-coilover" från en mountainbike. Tog sen en "traktorsits" och svetsade fast i armen med ett par rundbockade stöd i 10 mm rundjärn, mycket vackert och faktiskt bekväm, trots att den inte har någon stoppning! Bra svaj i sätet, dessutom ställbar hårdhet!

 Avslutade dagens arbete med att hitta på ett nytt sätt att dra avgassystemet!








Skrotprojektet - Customcross del 8

Svetsat bakaxelfästen, så nu är det ett rullande chassie:

Svetsat bakaxelfästen


Slängde på lite grejer... Riktigt fint faktiskt!

ghgh

Skrotprojektet - Customcross del 7

Kapade rören i en lodrät linje 60 mm bakom den ungefärliga placeringen på bakaxeln och svetsade dit 35 x 10-plattjärn med rundade ändar. Svetsade också fast förstärkningsplattor av 3 millimeters-plåt mellan övre rören i bakramen och de stående bakre ramrören.

Letade reda på bakaxeln och kollade så att den var tillräckligt lång och den var alldeles lagom, nu är det bara plattor och bussningar för axeln och lite fackverksrör i bakramen som ska dit, sen är den delen klar! Då ska motor och motorfästen fixas, sen en liten provtur innan tank och annat byggs och monteras.



Skrotprojektet - Customcross del 6

Tog två SJ-pallar och började bygga en jigg till bakramen. Markfrigången bestämdes till 150 mm och gaffelsänkningen ökades till 155 mm:




Spikade ihop en "höjd- och breddjigg" för både övre och undre rören. Kapade ur en flik ur ena änden på de undre och svetsade fast både den färdiga övre "gaffeln" och de undre rören i ramen:








Slängde in bakhjulet för att får lite "färdig-känsla":




Avslutade dagens arbete med att bygga lyktfästen som svetsades fast i styr-resarna:






Kvar att göra på denna veckan: Svetsa fackverk i bakramen, kapa rören i snygg vinkel i bakkant och svetsa alla svetsar underifrån, hann bara med att köra uppifrån idag.

Till planen läggs nu att sadeln kommer vara en väl avfjädrad gammeldags "traktorsits" i plåt, alltså ingen stoppning alls!

Skrotprojektet - Customcross del 5

Kapade upp räcket och började bygga den nya bakramen/hardtailen. Svetsade ihop rördelarna till den övre "gaffeln" bak, har dock inte svetsat fast det i ramen än, det får vänta till senare.

 Hittade en riktigt sjysst framlykta i en hylla i verkstan, som ska fästas i samband med styrresarna. Har också kommit på en plan för baklykta, tänker mig en tändspole till en bil, med en röd lykta modell "fjortispatte" i botten, sladden till lyktan kommer in genom en fejkad tändkabel i framänden. Allt moterat i en båge över bakhjulet.




Bakram provtejpad på plats för att se hur det kan bli. 250:n utan cylinder, kolv och topp inlagd löst i ramen och lyktan liggandes på gaffelkronan.
Donatorcross i bakgrunden.



Suddig bild framifrån.



Hojen har fått et namn! Skroträser II eftersom räsermoppen heter Skroträsern!

Skrotprojektet - Customcross del 4

Efter ett långt (nästan 1 år) motorletar-uppehåll och några andra projekt är jag nu igång igen! Får snart (några dagar) hem två donatorcrossar, en Yamaha 125cc och en 250cc, så snart är det dags att börja bygga igen! Material till hardtailen finns, likaså det mesta för att få ihop ett rullande chassi!

Planen för det närmaste arbetet ser ut ungefär såhär:
1. Montera ihop en fungerande motor (250)
2. Bygga ett fungerande och bra placerat motorfäste
3. Kapa bort den befintliga bakramen
4. Mäta upp, kapa till och svetsa hardtail, axelfästen och förstärkningar
5. Prova så allt funkar

Efter detta ska allt annat "småpill" som tank, sadel, skärmar och liknande byggas eller köpas och sen monteras.

Spenderat än så länge:
Cross: 2000
Donatorhojar: Byte mot A-Traktor i dåligt skick

RSS 2.0