Breddning av fälg

Många (alla?) gillar breda fälgar, men alla vill inte ha moderna alu-fälgar på sina byggen, därför är det bra att bredda plåtfälgar! Här kommer min steg-för-steg-guide!

  • Mät centrumhålet i din fälg, i mitt fall 52 mm.
  • Ta sedan ett stångämne med ca 20 mm större diameter (70 mm för min del) och svarva ner den till centrumhålets diameter i änden, någon millimeter kortare än hålets djup.
  • Borra hål och gänga för M12.


  • Tillverka en stor bricka som låser fälgen på den nytillverkade fixturen.
  • Stick av fälgen precis innanför spåret däckkanten ligger i.
  • Slipa bort färg och rost.


  • Klipp till en plåt bit med rätt längd (neutrala omkretsen) och bredd (25,4 mm för en tum, 50,8 för två tum osv). Jag kör på tre tum, alltså 76,2 mm breddning. Fälgen är 5 tum innan så total bredd blir 8 tum.
  • Rundbocka plåten till rätt form.


  • Häfta kant i kant med den stora, mest stabila delen av fälgen. Börja i ena änden på plåtremsan och gå runt till andra! Eventuellt uverlapp kapas bort med kapskiva.


  • När du kommit hela vägen runt riktar man plåtändarna så man blir av med "rakbitarna"
  • Innan ändarna på plåten häftas mot varann häftas yttre fälgkanten fast.


  • Dags för helsvetsning! Svetsar sträckor om en åttondedels omkrets åt gången, på motsatta sidor mot varann för att undvika att det slår sig! Detta görs med TIG-svets med ca 80 A och 4316-tillsatsmaterial (rostfritt).


  • Helsvetsat både inne och ute. Ta bort glödskalet på baksidan med roterande stålborste och smält baksidan med TIGen för extra täthet.


  • Slipa till baksidan med lamellskiva för att inte skada däcket när det monteras. Folket jag gjorde fälgen åt körde den i balanseringsapparat och fick tydligen värdet 0/0 så det är inget fuskjobb det här!


RSS 2.0