Skrotprojektet - Customcross Inledning

 Köpte för cirka ett halvår sen en Maico 500 anno 1985 utan motor av Otto.
 Har försökt hitta en originalmotor, men misslyckats. Att montera något annat jag har råd med kräver konvertering till vänsterdrift, så nu fick jag tummen ur baken och började planera för inte bara en konvertering, utan en hel ombyggnation.

 Projektet ska vara så billigt som möjligt och byggas på så mycket "skrot" som möjligt. Med skrot menar jag gratis eller billiga saker som skulle kastas annars. Mottot är "hellre bygga än köpa".
 Ingen fastställd budget eller tidsplan finns.

 Så här såg crossen ut när jag fick den:


Så här ser planerna ut för framtiden:
 - Såga av bakre delen av ramen (bakskärm- och sadelfäste)
 - Svetsa en klassisk hardtailbakdel (triangelram) istället för sving med lägre bakdel än original
 - Skjuta upp gaffelbenen, för att sänka framdelen
 - Montera en mer eller mindre droppformad customtank
 - Customsadel
 - Motor på mellan 300 och 500 kubik (encylindrig 2-taktare såklart)
 - Minimala men ändå fungerande skärmar.
 - Behålla crosshjul och däck, bromsar och gaffel.
 - Kanske vända på bakhjulet då Maico har drevet på höger, medan många motorer har det på vänster.

Uppdatering kommer!

Kommentarer
Postat av: Johan

Vart har du handlat traktorsitsen?

Svar: Ber om ursäkt för sent svar, men den har jag hittat på en gammal harv i skogen!
Rost och skrot

2014-10-29 @ 17:10:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0