Kapitän del 5

 

Kapitän del 4

 

Kapitän del 3

 
 
 
 

Kapitän del 2

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kapitän del 1

Nytt projekt!
 
 

Breddning av fälg

Många (alla?) gillar breda fälgar, men alla vill inte ha moderna alu-fälgar på sina byggen, därför är det bra att bredda plåtfälgar! Här kommer min steg-för-steg-guide!

  • Mät centrumhålet i din fälg, i mitt fall 52 mm.
  • Ta sedan ett stångämne med ca 20 mm större diameter (70 mm för min del) och svarva ner den till centrumhålets diameter i änden, någon millimeter kortare än hålets djup.
  • Borra hål och gänga för M12.


  • Tillverka en stor bricka som låser fälgen på den nytillverkade fixturen.
  • Stick av fälgen precis innanför spåret däckkanten ligger i.
  • Slipa bort färg och rost.


  • Klipp till en plåt bit med rätt längd (neutrala omkretsen) och bredd (25,4 mm för en tum, 50,8 för två tum osv). Jag kör på tre tum, alltså 76,2 mm breddning. Fälgen är 5 tum innan så total bredd blir 8 tum.
  • Rundbocka plåten till rätt form.


  • Häfta kant i kant med den stora, mest stabila delen av fälgen. Börja i ena änden på plåtremsan och gå runt till andra! Eventuellt uverlapp kapas bort med kapskiva.


  • När du kommit hela vägen runt riktar man plåtändarna så man blir av med "rakbitarna"
  • Innan ändarna på plåten häftas mot varann häftas yttre fälgkanten fast.


  • Dags för helsvetsning! Svetsar sträckor om en åttondedels omkrets åt gången, på motsatta sidor mot varann för att undvika att det slår sig! Detta görs med TIG-svets med ca 80 A och 4316-tillsatsmaterial (rostfritt).


  • Helsvetsat både inne och ute. Ta bort glödskalet på baksidan med roterande stålborste och smält baksidan med TIGen för extra täthet.


  • Slipa till baksidan med lamellskiva för att inte skada däcket när det monteras. Folket jag gjorde fälgen åt körde den i balanseringsapparat och fick tydligen värdet 0/0 så det är inget fuskjobb det här!


Skrotprojektet - Customcross del 11

Har nu mailat angående en del motorer och hoppas på positiva svar från minst en av säljarna!

Önska mig lycka till!

Verktyg del 1

 Tänkte, så här i brist på motor, skriva ett inlägg om verktyg!
 Det sägs av många att "jag lånar hellre ut frugan än mina verktyg" och detta är en halvsanning med överdrift. Att hålla efter sina verktyg är något av det viktigaste man kan göra i en verkstad, något man inte kan räkna med att den som lånar vektygen gör! Att hålla ordning på verktygen är precis lika viktigt, för det kvittar hur välhållen en pryl är om man ändå tappat bort den!
 Underhållet av maskiner är också lika viktigt, till exempel bör en svets öppnas och blåsas ren invändigt, slangpaket och klocka kontrolleras minst en gång om året.
 Vikten av kvalitet kan inte överdrivas! Det finns en tydlig anledning till att vissa tillverkare kan ge lång eller till och med livstids garanti på sina verktyg. Om man mekar ofta, kostar det i längden mindre att använda proffsverktyg än om man köper, rent ut sagt, skit från Biltema och Clas Ohlson som gärna ger efter för de belastningar som uppkommer vid proffsbruk. Visst kan man köpa bra grejer där, men merparten är verkligen inget att skryta om!

 För det andra gäller det att kunna använda verktygen rätt! Jag har själv varit med om skräckexempel där folk inte haft torx-bits till sitt förfogande när bultar till en koppling varit torx-spårade. Man hade därför hamrat in insex-bits i skruvarna och dragit åt dem. Det är ett stort no-no! Detta är bara en av få tabbar som folk gör, man förstör både delarna och verktygen! I exemplet fick vi ta till hårdhandskarna att svetsa fast sexkantsbult i skruvskallarna och dra loss dem med spärrnyckel, då både torx och insex slirade. En annan ganska vanligt miss är att man inte orkar byta från kap- till slipskiva på vinkelslipen, och slipar med kapskivan. Detta ökar både förslitning och sprängrisken!


Gjorde en liten lista på verktygen som bör vara standard i en vanlig mekar-verkstad:

  • Välutrustad (gärna dubbla uppsättningar) sats med fasta nycklar
  • En stor eller 2 hylsnyckelsatser av olika storlek, hylsomfånget bör vara ungefär 6 till 22 mm, men det är bra med enstaka vanliga dimensioner därutöver, insex- och torx-bits med hylsa
  • Skruvmejselsats, allt från elektronikstorlekar till 10 mm flat mejsel kommer till användning förr eller senare
  • Insex- och torxnycklar helst utan "ledbar ände", då dessa har en tendens att gå av vid högt moment
  • Universal- , spets- och låsringstång och polygrip
  • Vinkelslip på minst 700 watt, 125 mm rodelldiameter, mest användbar och prisvärd
  • MIG/MAG-svets på ca 150 A för att klara 2mm plåt, helst av bra fabrikat men en Biltema-svets brukar räcka
  • Mindre sats med plåtslagarverktyg, 3 olika hammare och 3 - 4 mothåll brukar räcka till småjobb
Som ni kanske märkte, så står inte skiftnyckel med på listan, mest för att den är ett totalt värdelöst verktyg och bör bara användas till att banka på saker man inte tycker om! Skiftnycklen ersätts hur bra som helst av en välsorterad sats U-ring-nycklar och en polygrip.

Märken jag rekommenderar:

  • Kamasa Tools, Teng Tools, Bahco,  handverktyg
  • ESAB, Migatronic, Kemppi, Miller , svetsar
  • Bosch, Hitachi, elverktyg
  • Sundström, Worksafe, Swehand, skyddsutrustning
Slutsatsen jag kan dra är att verktyg av bra kvalitet är att fördra, men hellre ett välskött budgetverktyg än ett misskött proffsverktyg!

Skrotprojektet - Customcross del 10

Jag behöver en motor! Budgeten är låg, så vad som helst går bra det  bara det är crossmotor på 250 cc eller mer, eller en snygg veteranmotor, gärna lufkyld, så man slipper fula kylare, men det spelar ingen större roll. Jag kan nog pilla ihop nåt som ser rått ut ändå.

Tank och skärmar köpes också!

"Spent so far":
Cross: 2000 kr
Material: 0 kr

Slutsats: Skrotprojektet håller rätt nivå!



Skrotprojektet - Customcross del 9

Byggde hävarms-sadel idag. Fästöron svetsades i ramen, en arm kapades, borrads och svetsades till. Likaså ett rör och 4 fästöron till en "mini-coilover" från en mountainbike. Tog sen en "traktorsits" och svetsade fast i armen med ett par rundbockade stöd i 10 mm rundjärn, mycket vackert och faktiskt bekväm, trots att den inte har någon stoppning! Bra svaj i sätet, dessutom ställbar hårdhet!

 Avslutade dagens arbete med att hitta på ett nytt sätt att dra avgassystemet!








Skrotprojektet - Customcross del 8

Svetsat bakaxelfästen, så nu är det ett rullande chassie:

Svetsat bakaxelfästen


Slängde på lite grejer... Riktigt fint faktiskt!

ghgh

Skrotprojektet - Customcross del 7

Kapade rören i en lodrät linje 60 mm bakom den ungefärliga placeringen på bakaxeln och svetsade dit 35 x 10-plattjärn med rundade ändar. Svetsade också fast förstärkningsplattor av 3 millimeters-plåt mellan övre rören i bakramen och de stående bakre ramrören.

Letade reda på bakaxeln och kollade så att den var tillräckligt lång och den var alldeles lagom, nu är det bara plattor och bussningar för axeln och lite fackverksrör i bakramen som ska dit, sen är den delen klar! Då ska motor och motorfästen fixas, sen en liten provtur innan tank och annat byggs och monteras.



Skrotprojektet - Customcross del 6

Tog två SJ-pallar och började bygga en jigg till bakramen. Markfrigången bestämdes till 150 mm och gaffelsänkningen ökades till 155 mm:




Spikade ihop en "höjd- och breddjigg" för både övre och undre rören. Kapade ur en flik ur ena änden på de undre och svetsade fast både den färdiga övre "gaffeln" och de undre rören i ramen:








Slängde in bakhjulet för att får lite "färdig-känsla":




Avslutade dagens arbete med att bygga lyktfästen som svetsades fast i styr-resarna:






Kvar att göra på denna veckan: Svetsa fackverk i bakramen, kapa rören i snygg vinkel i bakkant och svetsa alla svetsar underifrån, hann bara med att köra uppifrån idag.

Till planen läggs nu att sadeln kommer vara en väl avfjädrad gammeldags "traktorsits" i plåt, alltså ingen stoppning alls!

Skrotprojektet - Customcross del 5

Kapade upp räcket och började bygga den nya bakramen/hardtailen. Svetsade ihop rördelarna till den övre "gaffeln" bak, har dock inte svetsat fast det i ramen än, det får vänta till senare.

 Hittade en riktigt sjysst framlykta i en hylla i verkstan, som ska fästas i samband med styrresarna. Har också kommit på en plan för baklykta, tänker mig en tändspole till en bil, med en röd lykta modell "fjortispatte" i botten, sladden till lyktan kommer in genom en fejkad tändkabel i framänden. Allt moterat i en båge över bakhjulet.




Bakram provtejpad på plats för att se hur det kan bli. 250:n utan cylinder, kolv och topp inlagd löst i ramen och lyktan liggandes på gaffelkronan.
Donatorcross i bakgrunden.



Suddig bild framifrån.



Hojen har fått et namn! Skroträser II eftersom räsermoppen heter Skroträsern!

Skrotprojektet - Customcross del 4

Efter ett långt (nästan 1 år) motorletar-uppehåll och några andra projekt är jag nu igång igen! Får snart (några dagar) hem två donatorcrossar, en Yamaha 125cc och en 250cc, så snart är det dags att börja bygga igen! Material till hardtailen finns, likaså det mesta för att få ihop ett rullande chassi!

Planen för det närmaste arbetet ser ut ungefär såhär:
1. Montera ihop en fungerande motor (250)
2. Bygga ett fungerande och bra placerat motorfäste
3. Kapa bort den befintliga bakramen
4. Mäta upp, kapa till och svetsa hardtail, axelfästen och förstärkningar
5. Prova så allt funkar

Efter detta ska allt annat "småpill" som tank, sadel, skärmar och liknande byggas eller köpas och sen monteras.

Spenderat än så länge:
Cross: 2000
Donatorhojar: Byte mot A-Traktor i dåligt skick

RSS 2.0
Bil/MC