Skrotprojektet - Customcross del 3

Idag har ett gäng gäster förhindrat alltför stora framsteg. Dock så är den knappt existerande tidsplanen ganska lugn.

Letade fram en rulle tape och började markera ut en väldigt oprecis konstruktion av stelbenen.


Kanske blir det såhär.


Annan vinkel.

Letade efter lite material till bakramen och bakom verkstan hittade jag ett gammalt trappräcke med rätt dimensioner och rent manlig godstjocklek som nu ska få ett lite bättre öde än att som ett fjolligt räcke ligga bakom en verkstad och rosta bort. Det bästa förutom att det är jäkligt fint material är att det är gratis.

Kom också på att den nuvarande bakramen går att till viss del använda som stabilisering. Ni ser den biten på bilderna, det är det nedre röret. Biten som ska sparas är den nedersta, innan röret korsas av tapen.

Imorgon eller i veckan ska räcket kapas upp och kanske svetsas fast, sen händer det nog inte så mycket mer i denna vecka, då andra projekt tar en massa tid.

Forts. följer!

Skrotprojektet - Customcross del 2

Har lagt ner några minuter i GIMP på att göra en enkel skiss hur snaraste framtiden för projektet ser ut:


Framtid

Jämfört med nu:

Nutid

Tog lite fler bilder när hela schabraket ändå stod uppställt:


Framifrån


Kaxig vinkel... Kanske inte, men ändå!

Forts. följer!

Skrotprojektet - Customcross del 1

I förrgår skruvades Maicon ner i molekyler (som Sudden skulle sagt).

Började plocka ihop framdelen idag. Sköt upp gaffeln 14 cm i styhuvudet (gaffelclampsen) så att fronten blev lägre. Allt utstick uppåt kom i vägen för styret, så jag fick svetsa om styrresarna (bar raisers). Eftersom de var i aluminium och jag bara har en vanlig MIG/MAG utrustad för stål, fick jag svetsa i fästbultarna istället för själva resarna. Får fixa det ordentligt när jag har tillgång till TIG-svets.
Slipade överfallen på bänk-bandslipen för att få bort oxider, snyggt blev det. Rostskyddade hela resarna utom överfallen.
Bilder:


En resare



Kronan, styre och risers


Lite drömma-inför-framtiden!

Spenderat än så länge:
Cross: 2000 kr
Svetsgas, slippapper: Hoppar över att ränkna sånt.

Skrotprojektet - Customcross Inledning

 Köpte för cirka ett halvår sen en Maico 500 anno 1985 utan motor av Otto.
 Har försökt hitta en originalmotor, men misslyckats. Att montera något annat jag har råd med kräver konvertering till vänsterdrift, så nu fick jag tummen ur baken och började planera för inte bara en konvertering, utan en hel ombyggnation.

 Projektet ska vara så billigt som möjligt och byggas på så mycket "skrot" som möjligt. Med skrot menar jag gratis eller billiga saker som skulle kastas annars. Mottot är "hellre bygga än köpa".
 Ingen fastställd budget eller tidsplan finns.

 Så här såg crossen ut när jag fick den:


Så här ser planerna ut för framtiden:
 - Såga av bakre delen av ramen (bakskärm- och sadelfäste)
 - Svetsa en klassisk hardtailbakdel (triangelram) istället för sving med lägre bakdel än original
 - Skjuta upp gaffelbenen, för att sänka framdelen
 - Montera en mer eller mindre droppformad customtank
 - Customsadel
 - Motor på mellan 300 och 500 kubik (encylindrig 2-taktare såklart)
 - Minimala men ändå fungerande skärmar.
 - Behålla crosshjul och däck, bromsar och gaffel.
 - Kanske vända på bakhjulet då Maico har drevet på höger, medan många motorer har det på vänster.

Uppdatering kommer!

RSS 2.0